سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شنبه ۱۴ مهر ۸۶
boulat.jpg

الکساندرا بولا Alexandra Boulat عکاس مطرح خبری و از بنیانگذاران آژانس عکس VII (هفت) که در تیرماه امسال دچار سکته مغزی شده بود، پس از سپری کردن سه ماه در کما روز جمعه، 5 اکتبر/13 مهر، در سن 45 سالگی در پاریس درگذشت.
بولا متولد 1962 در پاریس، از عکاسان فعال خبری بود که در بسیاری از وقایع مهم 20 سال گذشته حضور داشت. وی در دهه 90 میلادی از جنگ های منطقه بالکان در بوسنی و صربستان برای آژانس سیپا عکاسی کرد. اسرائیل و فلسطین، موقعیت زنان در جوامع اسلامی و افغانستان در زمان سقوط طالبان دیگر پروژه های عکاسی او هستند که در تایم، نیوزویک، نشنال جئوگرافیک و پاریس مچ به چاپ رسیده است. همچنین او جایزه بهترین عکاس زن را در سال 2006 از ایتالیا کسب کرده است.
او در سال 2001 به همراه چند عکاس جهانی دیگر از جمله جیمز نچوی آژانس عکس VII را بنیان گذاشت.
بولا در اکتبر 2004 - مهر 83 – سفری به ایران داشت و مجموعه ای به نام "زنان ایرانی" را منتشرکرد. وی که در رشته گرافیک و تاریخ هنر درس خوانده فرزند پیر بولا ،عکاس مجله لایف، و اَنی بولا ،پایه گذار آژانس عکس Cosmos، است.

عکس: Alexandra Boulat - آوریل 2003 - بغداد


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/7/15:: 2:45 عصر     |     () نظر

اکثر افراد فکر می‏کنند عکاسی دیجیتال بهترین راه عکسبرداری است،  و تکنولوژی آن نیز همواره در حال بهتر شدن است. با یک دوربین دیجیتال می‏توانید عکسی را که لحظه‏ای قبل انداخته‏اید بلافاصله ببنید و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید.
می‏توانید آن را به کامپیوتر منتقل کرده و قسمتی از آن را جدا کنید،  رنگ بندی آن را تغییر دهید،  روشنایی آن را کم و زیاد کنید و دقیقاً به همان اندازه‏ای که مایل هستید چاپ کنید و یا آن را ایمیل کرده یا در آرشیو خود نگهدارید .مزیت دوربینهای دیجیتال در انعطاف پذیری و کم دردسر بودن آنهاست و مسلماً به اتاق تاریک و مواد شیمیایی و ... نیازی نیست

امروزه بسیاری از دوربینهای دیجیتال می‏توانند با بهترین دوربینهای 35 میلیمتری از نظر کیفیت تصویری و ریز نمایی (Resolution)رقابت کنند. اولین دوربینهای دیجیتالی رزولوشن بسیار کمی داشتند و از نظر اپتیکی نامناسب بودند. به دلیل اینکه لنز دوربینهای اولیه پلاستیکی و سنسورهای آنها از نوع CMOS،  که ارزانتر هستند بود. این سنسورها در دوربینهای امروزی با CCD جایگزین شده‏اند .
CMOS image sensor
CMOS image sensor
           با گذشت زمان،  ریزنمایی بالاتر،  در حد 640*480 پیکسل به بازار آمدند که برای ساختن تصاویر وب مناسب بوده ولی هنوز هم برای چاپ بسیار نامناسبند. بعد از آن دوربینهای مگاپیکسلی شدند. مگا به معنی میلیون است و منظور از آن دوربینهایی است که تصاویر آنها از بیش از یک میلیون پیکسل ایجاد شده‏اند .CCD image sensor
CCD image sensor

هف اصلی از ساخت دوربینهای دیجیتال :
          هدف اصلی سازندگان دوربینهای دیجیتال این بوده است که رزولوشن یا دقت دوربینهای دیجیتال را به دوربینهای فیلمی برسانند. رزولوشن بالاتر به عکاس اجازه می‏دهد تا عکس را در اندازه‏های بزرگتری چاپ کند یا بتواند قسمت‏هایی از عکسهای خود را جدا کرده،  بزرگ و چاپ کند،  بدون اینکه کیفیت آن کاهش یابد .

دسته بندی دوربینهای دیجیتال :
           به دو دسته تقسیم می‏شوند : دوربینهای تمام اتوماتیک و دوربینهای SLR. دوربینهای دیجیتال تمام اتوماتیک: ظاهری مانند 35 میلیمتری تمام اتوماتیک دارند،  دوربینهای SLR حرفه‏ای مانند نیکون D1  لنزهای قابل تعویض،  فلاش‏های قوی و کنترلهای دستی زیادی دارند .

مهمترین وجه تمایز دوربینهای دیجیتال :
1- قابل تعویض بودن لنزها
2- بدنه یا LCD قابل چرخش
3- امکان ضبط فیلم
4- کیفیت
5- میزان زوم اپتیکال

سیستم اپتیکال (Optical System ) :
          قلب هر دوربینی ( چه دیجیتالی و چه فیلمی ) قسمت اپتیکی آن است. اکثر دوربینهای دیجیتال دو منظره یاب ( ویزور ) دارند،  منظره یاب دیجیتال و اپتیکال .

         منظره یاب اپتیکال یک لنز پلاستیکی یا شیشه‏ای است که نمای سوژه را به صورت غیر الکترونیکی نشان می‏دهد و منظره ‏یاب دیجیتال،  یک LCD است که تصویری از آنچه CCDها دریافت می‏کنند را به شما نشان می‏دهد .

تفاوت منظره یاب دیجیتالی و اپتیکال :
          بسیاری از دوربینهای دیجیتال، غیر SLR هستند و شما آنچه را که CCDها می‏بینند از طریق منظره‏یاب اپتیکال نمی‏بینید. منظره‏یاب اپتیکال آنها،  از سیستم ارزان قیمتی پیروی می‏کند. در این سیستم یک لنز مجزا به موازات لنز اصلی دوربین و نزدیک آن وجود دارد،  که برای کادربندی ساخته شده است .

          وقتی از فاصله‏های زیاد عکس می‏گیرید،  نمایی که در لنز اصلی وجود دارد نسبت به چیزی که در لنز کوچک منظره‏یاب می‏بینید تفاوات چندانی ندارد،  ولی هر چه فاصله کمتر شود،  تفاوت تصویر آن دو نیز بیشتر می‏شود  در این مشکل که مشکل توازی یا پارالکس نام دارد،  هر چه فاصله سوژه از دوربین بیشتر باشد، نسبت اختلاف بین دو عکس کمتر می‏شود،  و این همان خطای دیده منظره یاب است .

Parallax Error
Parallax Error

          یکی دیگر از مشکلات منظره‏یاب‏های اپتیکال موازی، این است که کادر آنها کوچکتر از نمایی است که عکسبرداری می‏شود. این مقدار Accuracy نامیده می‏شود که حدود 80% است البته این مشکل در SLRها وجـود ندارد. LCD یا منظــره‏یاب دیجیتال بــرخلاف منظره‏یاب اپتیکـــال،  دقیقـــاً آنـــــچه را که عکسبرداری خواهد شد نشان می‏دهد و در نتیجه بیشتر قابل اتکاست. در عین حال،  استفاده از LCD مصرف باتری شما را بسیار افزایش می‏دهد و می‏توانید در مواقع لزوم با خاموش کردن آن و استفاده از منظره‏یاب اپتیک،  مدت بیشتری از باتری خود استفاده کنید. در ضمن،  دیدن LCD ها در نور زیاد بسیار مشکل است. و این نیز می‏تواند دلیل دیگری باشد که گاهی از منظره‏یاب اپتیک استفاده کنید .

باتری‏ها :
         اکثر دوربینهای دیجیتال از چهار باتری قلمی AA استفاده می‏کنند و برخی دیگر از دوربینها نیز باتری‏های لیتیومی یا نیکل‏متال قابل شارژ دارند،  برخی از دوربینها همراه با آداپتور برقی فروخته می‏شوند و برخی نیز آداپتورهایی دارند که می‏توان آنها را جداگانه خریداری کرد. از جمله استفاده‏های آداپتور در زمان انتقال دادن داده‏ها به کامپیوتر است.

حافظه :
         در مقابل دوربینهای معمولی که از فیلم استفاده می‏کنند،  دوربینهای دیجیتال از حافظه ‏هایی مانند حافظه‏های کامپیوتر برای ذخیره عکس‏ها استفاده می‏کنند. بعضی دوربینها،  مانند ماویکای سونی،  از فلاپی دیسک یا سی‏دی به عنوان حافظه استفاده می‏کند. البته از چنین سیستم‏هایی در دوربینهای جدید استفاده نمی‏شود،  چون باعث حجیم و سنگین‏شدن دوربین می‏شوند و از آن مهمتر بسیار کند و غیر قابل اطمینان هستند .
 

Memory
Memory


کنترل‏های دوربین :
          دوربین‏ها دو سیستم کنترلی مختلف دارند. یکی کلیدهایی که روی بدنه آنها قرار دارد و دیگری عملکرد‏هایی که در منوهای آنهاست. برای تسلط بر کنترل‏‏های دوربینتان باید راهنمای آن را بخوانید و لازم است بدانید که بدون تسلط بر آنها نمی‏توانید عکس‏های فوق‏العاده‏ای بیندازید .



امکانات فلاش دوربینهای دیجیتالی :
1- کاهش قرمزی چشم : در این حالت فلاش از طریق چند پیش فلاش باعث می‏شود که مردمک چشم کوچک شود و در عکس قرمز بیفتد .
2- فلاش تکمیل کننده : این نوع فلاش در مواقعی استفاده می‏شود که نور کافی وجود دارد و معمولاً نیازی به فلاش نیست و تنها برای از بین بردن سایه‏ها لازم است .



3- فلاش Rear Curtain : در این حالت فلاش در پایان زمان نوردهی روشن می‏شود و این حالت زمانی کاربرد دارد که در شب عکاسی می‏کنید و مایل نیستید که مسیرهای نور ایجاد شده توسط سوژه‏های متحرک جلوتر از آنها قرار گیرند .


 

 


مکانیزم انتقال عکس‏ها و لوازمی که نیاز دارید :
1- دوربین
2- کامپیوتر مناسب
3- باتری
4- کارت حافظه
5- نرم‏افزار ویرایش عکس
6- پرینتر
         برخی از دوربینها خروجی تلویزیون دارند و می‏توانند عکس‏ها و فیلم ها را از طریق تلویزیون،  به صورت تکی یا نمایش پشت سر هم،  نمایش دهند. اگر بخواهید می‏توانید آنها را برروی نوارهای ویدیویی نیز ضبط کنید و هیچگاه از کامپیوتر استفاده نکنید .

         برای اتصال به کامپیوتر،  پورت USB یا IEEE1394 را توصیه می‏کنند. این پورت‏ها کارکرد بهتری دارند. در این حالت دوربین شما تصاویر را به کامپیوتر انتقال می‏دهد. سرعت انتقال عکس‏ها به کامپیوتر در این روشها به دوربین شما نیز بستگی دارد و تمام دوربینها سرعتی برابر ندارند. دوربینهای جدید بسیار سریع شده‏اند و از این نظر با دستگاه‏های کارت خوان رقابت می‏کنند .

منبع: راهنمای خرید و کار با دوربینهای عکاسی دیجیتال (انتشارات سیمین دخت)


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/6/27:: 5:54 عصر     |     () نظر


دو سال بعد از انتقال قسمت دوربین Konica Minolta به سونی و یک سال بعد از اولین DSLR سونی (A100) امروز دومین دوربین DSLR سونی به نام Alpha DSLR-A700 معرفی شد. این دوربین 12 مگاپیکسلی بدنه ای با آلیاژ منبزیم دارد و 5 فریم در ثانیه عکاسی می کند. نکته غافل گیرکننده دید همزمان (Liveview) نبودن LCD آن است. 3 اینچ LCD، لرزه گیر روی بدنه، ISO تا 6400، پردازشگر BIONZ پیشرفته و وزن 690 گرم از مشخصات اعلام شده آن است.این دوربین در اکتبر 2007 به بازار خواهد آمد.

a-700.gif


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/6/15:: 11:55 صبح     |     () نظر
توکیو- کمپانی نیکون مفتخر است که خبر ارائه پردازش تصویر پیشرفته و اصیل خود نیکون با عنوان EXPEED که از این به بعد در تمام دوربین های دیجیتال SLR و کول پیکس نیکون مورد استفاده قرار خواهد گرفت،را اعلام کند. بر اساس مفهوم پردازش تصویر دیجیتال جدید نیکون، خصوصیت درونمایه تصورات خلاقه تصویری ما و پردازش EXPEED با هم ترکیب می شوند تا کیفیت آگاهی و تکنولوژی های انباشته شده در طول تاریخ و دوره های انتقال ما از دوربین های فیلمی به دیجیتال، ارتقاء یافته و بهینه شود ( با D1 شروع شده است). این سیستمی است که بیانگر علاقه شدید نیکون به تصاویر دیجیتال است. برخلاف سیستم ها یا پردازش گرهای تصویری متعارف، EXPEED با بخش هایی معین از خصوصیات سر و کار ندارد، بلکه به مفهوم پردازش تصویر نیکون مراجعه کرده و ازاین به بعد مانند یک سیستم واقعی برای اجرا در تمام دوربین های دیجیتال، اعم از دوربین های دیجیتال SLR و کول پیکس بکار خواهد رفت. با استفاده از EXPEED به عنوان یک ساختار اصلی، سیستم های پردازشگر تصویری برای هر مدل از دوربین ها، خصوصیات ویژه کاربران و مجموعه ای از درخواست ها و نوع موارد استعمال بصورت خاص ارتقاء یافته و بهینه شده اند، چنانکه EXPEED نقش اصلی را در تکنولوژی پردازش تصویری نیکون ایفا کرده و در همه عملکردهای اجرا شده توسط پردازشگر تصویر شرکت دارد. نتیجه بدست آمده مجموعه وسیعی از ویژگی های عملکردی عالی است. بعنوان مثال درمورد دوربین SLR دیجیتال جدید نیکون D3، مبدلD A/ 14 بیت و پردازش تصویر 16 بیت توانایی بدست آوردن تصاویری با رنگمایه های متنوع، وضوح عالی و کیفیت فوق العاده را با استفاده از حسگر تصویر CMOS قطع FX ( فول فریم یا همان قطع 35میلیمتری 24×36 میلیمتر)نیکون، ایجاد می کند.همچنین ویژگی های پیشرفته دیگری مانند: عملکردهای سرعتی ارتقاء یافته ( سرعت عکسبرداری پی در پی، سرعت نوشتن اطلاعات روی کارت حافظه)، حساسیت معادل ISO 6400 با کاهش دهنده نویز در حساسیت های بالا( و قابلیت تنظیم حساسیت معادل ISO 25600 از طریق تنظیمات شخصی) نمایش تصاویر روی صفحه نمایش LCD تخت 3 اینچ با کیفیت بسیار بالا، پشتیبانی از HDTV و تجهیز به شکاف کارت حافظه CF دوتایی، و وضوح یابی کنتراستی سطح کانونی در حالت نمایش زنده، تحقق یافته است.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/6/15:: 11:48 صبح     |     () نظر

سرانجام بعد از مدت ها انتظار، نیکون اولین مدل دوربین دیجیتال خود با فرمت کامل 135 میلی متری را به بازار عرضه کرد. دوربین دیجیتال مدل D3 نیکون با فرمت 9/36×9/23 میلیمتر ساخته شده است و نیکون این فرمت را FX می خواند.اطلاعات بیشتر در زیر مجموعه محصولات. دوربین جدید دیگر نیکون مدل D300 است که با فرمت DX عرضه میشود. اطلاعات بیشتر این دوربین نیز در زیر مجموعه محصولات در همین صفحه آمده است


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/6/15:: 11:47 صبح     |     () نظر

توکیو- شرکت نیکون ( به ریاست: میچیو کاریا) با مسرت اعلام می کند که این کمپانی اخیراً سفارشی از سازمان فضایی و هوانوردی ملی ایالات متحده آمریکا (ناسا) دریافت نموده که حاوی درخواست تجهیزات عکاسی مورد نیاز آنها شامل دوربین های SLR دیجیتال D2Xs، لنزهای نیکور، و سایر وسایل جانبی مورد استفاده برای عکسبرداری و ثبت فعالیت های داخل و خارج از سفینه اسپیس شاتل است.

سفارش ناسا بویژه شامل 76 دوربین SLR دیجیتال D2Xs و 39لنز نیکور( در دو نوع)، 64 فلاش اسپیدلایت نیکون، باتری و سایر لوازم جانبی است که نیازههای آموزشی و پروازی هر دو را پشتیبانی می کند. به جز یک تغییر که ناسا در مورد نوع روغن روان کننده به کاررفته در دوربین ها و لنزها و ... درخواست و مشخص کرده است، مدلهای D2Xs مورد استفاده برای EVA تقریباً همانند مدلهای تجاری موجود در بازار است.مدلهای D2Xs قبل از اینکه در مأموریت های ویژه و دقیق بکار روند تحت آزمایشات بسیار سخت گیرانه ناسا قرار خواهند گرفت.

D2Xs در ژوئن سال 2006 به عنوان حرفه ای ترین و برترین مدل از دوربین های SLR دیجیتال نیکون معرفی شد. با حسگر تصویری با 4/12 مگاپیکسل مؤثر، عکسبرداری پی در پی با سرعت 5 فریم در ثانیه و کوتاه ترین تأخیر عملکرد شاتر در دنیا به میزان 37 میلی ثانیه، این دوربین عملکرد اجرایی در سطحی بسیار عالی و قابلیت اعتمادی را ارائه می دهد که نیازهای سخت گیرترین عکاسان حرفه ای را برآورده می کند.

نیکون در مدتی طولانی تجهیزات عکاسی مورد نیاز ناسا را تأمین کرده و همچنین آموزشهای ویژه نحوه اسنفاده از این وسایل را ارائه نموده است. تولیدات نیکون و تکنولوژی و عملکرد قابل اعتماد آنها در مقابل شرایط طاقت فرسا و سخت محیطی فضا، بخوبی مقاومت کرده و در موفقیت های فضایی بدست آمده توسط ناسا مشارکت داشته است.

 

20 آگوست 2007


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/6/15:: 11:46 صبح     |     () نظر

تعمیرگاه مرکزی دوربین:
تعمیرگاه مرکزی دوربین با بیش از ده سال ســـابقه در ارائه خدمات پس از فروش ،موفق به کسب مجوز رسمی خدمات پس ازفروش و پشتیبانی دوربین های کانن با گارانتی پارس الرمس گردید.بر اساس ایـن مجوز که بـه طور مســــتقیم از طرف کمپانی کانن صادر گردید، تـعمیرگاه مرکزی دوربین به عنوان نمایـــنده رسمی خـــدمات پشــتیبانی کانن در ایران میباشد.در هــمین راســتا با توجه به ساختار خـاص دوربین های کانن، این مرکز با تکیه بر متخصصین خود و دانش فنی آنها، و همچنین تجهیزات فوق حرفـه ای که در اختیار دارد، پشتیبانی کاملی از کاربران دوربین های کانن به عمل می آورد.
برای دیدن آخرین مدل های این براند به این لینک مراجعه فرمایید.

تعمیرگاه مرکزی دوربین:
تعمیرگاه مرکزی دوربین به عنوان تنها مرکز مجاز و شناخته شده از طرف کمپانی بین المللی نیکون در ایران می باشد. این مرکز با تکیه بر دانش فنی و تجربه ی متخصصین خود و تجهیزات فوق حرفه ای که به صورت انحصاری در اختیار دارد، قادر به ارائه بهترین خدمات پشتیبانی به کاربران گرامی، خصوصا با گارانتی شرکت نیکو نگرش ( نماینده رسمی شرکت نیکون در ایران ) می باشد. با توجه به سایقه و تخصص ما، کلیه محصولات کمپانی نیکون شامل دوربین های SLR – Coolpix - کلیه ی دوربین های آنالوگ – کلیه ی لنز ها و فلاش ها و دیگر محصولات فوق حرفه ای نیکون درین مرکز پشتیبانی می‌شوند. همچنین برای ارایه خدمات هر چه بیشتر و رفاه حال کاربران گرامی، سرویس بدنه، CCD و لنز به صورت کاملا رایگان انجام می شود
برای دیدن آخرین مدل های این براند به این لینک مراجعه فرمایید.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/6/15:: 11:16 صبح     |     () نظر

در گذشته نه چندان دور عکاسی از اتاقک تاریک و لوازم و موادی بسیار ساده تشکیل میشد. اما امروز از صنعتی پیچیده

آموزش عکاسی - قسمت اول
آموزش عکاسی - قسمت اول
برخوردار است که تنوع محصولات آن حیرت آور می باشد. " دوربین  سطوح حساس به نور و نور " ارکان سه گانه عکاسی اند که شناخت هر کدام از ضروریات فراگیری عکاسی به شمار میرود.

دوربین

 دوربین یا همان اتاق تاریک اولیه مهمترین عامل عکاسی است که با کمک آن عکسبرداری انجام می شود. امروزه  دوربین های عکاسی تنوع چشمگیری از لحاظ سیستم و شکل ظاهری دارند و هر روز به دامنه تنوع آنها افزوده می شود. اما با تمامی این اوصاف همگی آنها مشترکات زیادی دارند که با کسب شناخت کافی از این قسمتها می توان به راحتی با دوربین های گوناگون کار کرد.   

ساختمان اصلی دوربین های عکاسی

آشنایی با دوربین های عکاسی
آشنایی با دوربین های عکاسی

مهمترین قسمتهای یک  دوربین عبارتند از :

1- لنز

2- وسایل تنظیم که به دو بخش تنظیم نور و تنظیم فاصله تقسیم میشود.

3- منظره یاب

 4- تعویض گر فیلم 

5- اتاقک تاریک

 6- کنتور شمارشگر فیلم         

 لنز

 با مجهز شدن اتاقک تاریک به عدسی محدب تصویری شفافتر و روشنتر در اتاقک تاریک به دست آمد.  این مساله اهمیت لنزها را برای ایجاد تصویری واضح و روشن در دوربین ها آشکار میسازد.

هر چند که یک عدسی می تواند تصویری نسبتا واضح ایجاد کند  اما مشکلات متعد دی به وجود می آ ورد که

از آ ن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

1-      وسط تصویر نسبت به گوشه های آن واضحتر میباشد بطوریکه گاهی کناره ها کاملا محو است.

2-      تصویر دچار نوعی اعوجاج می شود بدین معنا که خطوط  در مرکز تصویر مستقیمند اما با نزدیک

شدن به کناره ها هلالی ومنحی می شوند.

3- خطاهای رنگی بسیار چشمگیر است یعنی تک عدسی قادر به بازنمائی  رنگهای طبیعی موضوع نیست. علاوه برآ ن نگهائی را که ناشی از کیفیت نا مطلوب شیشه آن است به رنگهای موضوع می افزاید   برای رفع این موارد در ساختمان لنز ترکیبی از عدسی های مختلف بکار می رود .

بر روی دهانه لنز هر دوربین اطلاعاتی از قبیل نام لنز  نام کارخانه سازنده   فاصله کانونی  شدت نور یاحداکثر باز شدن دیافراگم   شماره ردیف  واندازه دهانه لنز  درج شده است که در شناسائی لنزها بسیار بااهمیت است .

فاصله کانونی

 شعاع های  موازی نور که از بی نهایت به یک عدسی محدب می تابند در نقطه ای پشت عدسی همدیگر را قطع می کنند. فاصله میان مرکز عدسی تا آن نقطه اصطلاحاً فاصله کانونی عدسی نامیده می شود.            

دریک لنز نیز که ترکیبی از عدسی های مختلف است فاصله میان مرکز (محل استقرار تیغه های دیافراگم  درلنز) تا محل تشکیل تصویر واضح (سطح فیلم) را فاصله کانونی آن لنز می نامند. فاصله کانونی را با حرف f  وبر حسب میلیمتر نشان می دهند. به عنوان مثال اگر بر روی لنزی مشاهده شد f=50m.m یعنی فاصله کانونی آن 50میلیمتر است.

قدرت روشنایی یا حد اکثر گشادی دیافراگم

قبلا اشاره شد که لنز , ترکیبی از عدسی های متعدد است . این عدسی ها به طور طبیعی مقداری از نور را جذب می کنند در نتیجه تمام شعاع های نور که به لنز تابیده می شوند از آن عبور نمی کنند . قدرت روشنایی عبارت است از مقدار نوری که لنز از خود عبور میدهد .

این مقدار با اعدا خاصی مانند 1:1 , 2/1:1  ,  4/1:1  , 8/1:1 و 1:2  و غیره مشاهده میشود . روشنترین لنز 1:1 است . یعنی در این لنز عدسی ها بسیار مرغوب به کار رفته که می تواند نقریبا تمام نور موجود را از خود عبور دهد . هر قدر عدد بزرگتر شود لنز از روشنایی کمتری برخوردار اشت. از طرفی قدرت روشنایی لنز با بازترین درجه دیافراگم آن برابر است.

قدرت روشنایی لنز را می توان اینچنین محاسبه کرد :

   فاصله کانونی لنز تقسیم بر قطر دهانه لنز = قدرت روشنایی لنز

یعنی اگر قطر دهانه لنزی 50 میلیمتر و فاصله کانونی آن 100 میلیمتر باشد قدرت روشنایی 2 خواهد بود ( 1:2 )

پس میتوان گفت هر چه قطر دهانه لنز بیشتر باشد قدرت روشنایی آن بیشتر است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/5/15:: 1:28 صبح     |     () نظر

دوستان زیادی در مورد فیلترهای مورد استفاده برای دوربین‌های دیجیتال پرسیده بودند. فعلا مطلب خلاصه‌ای در این مورد می‌نویسم تا بعدا سر فرصت بطور کامل در این مورد توضیح بدهم. متاسفانه به علت نا آشنایی و عدم استفاده از وسایل جانبی دوربین‌ها بخصوص فیلترها و حلقه‌های مبدل مختلف، تهیه این گونه وسایل در ایران بسیار مشکل می‌باشد و برای اغلب دوربین‌ها حتی در نمایندگی‌های معتبری نظیر کانن نیز نمی‌توان وسایل جانبی مربوط به لنز دوربین‌ها را تهیه نمود.
امیدوارم که با آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان به این صنعت و درخواست از فروشندگان ورود این وسایل نیز همانند خود دوربین‌ها مرسوم شود.
روش استفاده از فیلترها، سایه‌های لنز، پوشش‌های لنز و دیگر وسایل مربوط به لنز‌ها برای دوربین‌های دیجبتال همانند دوربین‌های فیلمی می‌باشد. فقط دو مساله مهم دراین میان حائز اهمیت می‌باشد.
اول اینکه بخاطر اندازه غیر استاندارد لنزهای دوربین‌های دیجیتال استفاده از این وسایل روی دوربین های مختلف دچار مشکل می‌باشد. این بدان معنی است که برای استفاده از فیلترها و سایر وسایل استاندارد باید از مبدلها و حلقه‌های سازگار کننده استفاده نمود. وظیفه مبدل‌ها این است که لنز غیر استاندارد یک دوربین را برای پذیرفتن یک وسیله با رزوه‌های استاندارد آماده نمایند. معمولا رزوه‌های استاندارد روی لنز دوربین ها عبارتند از ۳۰mm، ۳۷mm، ۴۳mm و ۵۵mm. برای دوربین‌هایی که دارای قطر لنزی غیر از این ابعاد می‌باشند باید از حلقه‌های تبدیل برای بستن فیلتر مورد نظر استفاده نمود.
دوم این که سنسوری که در دوربین های دیجیتال بجای فیلم قرار داده شده است به طول موجهای خاصی از نور حساسیت نشان می‌دهد که در بعضی از موارد با فیلم متفاوت است. در نتیجه، تاثیر بعضی از فیلترها روی تصویر دیجیتالی شما با تاثیری که روی فیلم می گذارد متفاوت می‌باشد. در ادامه لیستی از فیلترهایی که برای دوربین‌های دیجیتال مفید است همراه با مورد استفاده آن آورده شده است:

فیلترهای مورد استفاده برای دوربین‌های دیجیتال
فیلترهای مورد استفاده برای دوربین‌های دیجیتال

▪ محافظ UV:
برای محافظت لنز دوربین

▪ پولاریزه دایروی (Circular Polarizer):
کاهش انعکاسها، تاریک کردن آسمان

▪ کلوز آپ (Close-Up):
حداقل فاصله فوکوس را کاهش می‌دهد.

▪ Tiffen ۸۱۲:
گرم کردن رنگها، بهبود طیف رنگی پوست

▪ Tiffen Soft/FX:
پوشاندن لکه‌های پوست

▪ Black Pro Mist ۱or ۲:
نتیجه را از لحاظ رنگ شبیه عکس فیلمی می‌کند.

▪ Tiffen Enhancing:
قوی کردن رنگ قرمز، قرمزتر کردن رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی و قوت بخشیدن به حس پاییز روی برگ درختان

▪ ND ۰.۳, ۰.۶, ۰.۹:
کاهش نور در شرایط آفتابی درخشان

▪ Tiffen Hot Mirror:
بهبود مشکل بازسازی رنگها در بعضی از دوربین‌ها بخاطر حساسیت زیاد به اشعه مادون قرمز


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/5/15:: 1:27 صبح     |     () نظر
چاپ ارسال به دوست

بیشتر افراد به چنین بحثی علاقمندند، بحث در مورد اسباب بازیهای بزرگسالان! وسایلی برای گرفتن عکس، مطابق آخرین تکنولوژی روز.
در آغاز راه، تجهیزات نیروی محرک و لازمه عکاسی است، اما وقتی عکاس کسب تجربه می‌کند و اطلاعاتش در مورد هنر عکاسی بیشتر از معلوماتش در مورد وسایل عکاسی می‌شود، بهتر می تواند با همان وسایل موجود دست به خلاقیت بزند. ولی به هر حال آرزوی داشتن بهترین و آخرین تجهیزات، پایان ناپذیر است و وسوسه نیاز به یک لنز یا فیلتر دیگر سوراخی است که استخر پول شما را خشک می‌کند. عکاسان بسیاری را می شناسم که بارها بهترین تجهیزات را خریداری کرده‌اند و سپس یا آن را با قیمت پایینتر فروخته‌اند و یا از آن استفاده چندانی نبرده‌اند، تنها به این دلیل که به زودی دچار وسوسه خرید چیزی بهتر شده‌اند.

انتخاب و خرید تجهیزات عکاسی
انتخاب و خرید تجهیزات عکاسی

برای اینکه دچار چنین مشکلی نشویم نیاز به تاملی بیشتر خواهیم داشت. معمولا ذهنیت‌های نامناسب و تا حدودی چشم و هم چشمی به این حس دامن می زند که فکر نمایید چرا دیگران از چنین و سایل پیشرفته‌ای استفاده می کنند، در حالی که من از استفاده از آن محروممو خودم را با یک وسیله قدیمی سرگرم ساخته ام. در چنین تفکری چیزی که مهجور مانده است، دوراندیشی و وسعت دید است.
درست است، ممکن است سه پایه Manfrotto ۱۹۰ شما به آن سبکی و استحکام سه پایه فایبرکربن Gitzo نباشد، اما شما مجبور نیستید حقوق یک ماهتان را خرج خرید آن نمایید! اگر نگاهی به دوستان عکاس تان نمایید افراد زیادی را می بینید که از سه پایه‌هایی استفاده می‌کنند که به زور خودشان سرپا هستند، ولی عکس می گیرند و عکسهای خوبی هم می گیرند! از طرف دیگر ممکن است در سرتان خیال ترکیبی از هدهای چند کیلویی سه‌پایه را بپرورانید، بدون اینکه دوربین سنگینی داشته باشید یا از لنزهای سنگین تله‌فتو استفاده نمایید! در هر موردی کمی فکر نمایید که آیا واقعا به این وسیله نیاز دارم؟ آیا عکسهای شما آن قدر دچار عدم شارپنس و لرزش است که حتما نیاز به استحکام و قدرت یک هد گران قیمت بر روی سه پایه خود دارید؟ اگر چنین نیست پولتان را بیهوده خرج نکنید و آن را برای جاهایی که واقعا نیاز است صرف نمایید، مثلا صرف مسافرت و رفتن به جاهای دیدنی و زیبا برای عکاسی نمایید و کسانی را که انبوهی از وسایل پیشرفته و گرانقیمت دارند فراموش نمایید. ضمن اینکه وقتی شما دارید با کوله باری سبک و با وسایلی قابل اعتماد و کاآمد ولی ساده، مثلا از شیب تند کوه بالا می روید و راحت و با آرامش دنبال سوژه عکاسی می‌گردید، آن عکاس با کوله‌باری ۳۰ کیلویی نفس زنان و عرق ریزان و خسته، کمتر فرصت فکر کردن به عکاسی پیدا می‌کند! (البته آن هایی را که برای حمل بارشان کسی را اجیر می کنند تا دنبالشان وسایل را بیاورند، فراموش نمایید!!)
پس هنگام خرید وسایل و تجهیزات جدید چه کار کنیم؟ یک قانون ساده و کارآمد، بهترین چیزی را بخرید که از عهده خرید آن بر‌می‌آیید و به آن نیاز دارید و در آینده شما را از خریدهای دیگر و تعویض بی‌نیاز می کند. اگر حداکثر تواناییتان خرید یک D۵۰ است، همان را بخرید، ولی اگر به دنبال کردن عکاسی بصورت جدی‌تر می‌اندیشید و می توانید مثلا یک Nikon ِD۲۰۰ به همراه یک لنز ساده ولی با کیفیت بخرید، قطعا انتخاب بهتری است. اگر آنقدر پول دارید که می توانید یک ۱DS MarkII با یک ردیف از لنزهای گرانقیمت کانن را بدون اینکه از قیمتشان تعجب کنید بخرید، لطفا یک چک سفید امضاء هم برای ما ارسال نمایید تا برای گسترش سایت عکاسی و تامین هزینه های آن اینقدر در نماییم

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/5/15:: 1:26 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4      >