سفارش تبلیغ
صبا ویژن
* مهدی پیشگویی : اوبونتو چیز اضافی برای آدم نصب نمی کنه و آدم هر چیزی که لازم داره رو نصب می کنه. لینوکس یعنی خلاقیت. لینوکس (کلا) یعنی آینده ای که کاربر رو از هر لحاط پخته می کنه و عادتهای تنبلی رو ازش دور می کنه.
* Reza : در اوبونتو دمای سیستم پایینه و فن لپ تاپ کار نمی کنه. هارد هم تا وقتی برنامه خاصی اجرا نمیشه، بی دلیل کار نمی کنه. در ویندوز باید انواع آنتی ویروس و آنتی اسپای رو نصب می کردم و این کار موجب سنگین شدن سیستم می شد. اما در اوبونتو نگرانی برای ویروسی شدن سیستم ندارم.
* sorena : کاری ندارم چرا شروع به استفاده از لینوکس کردم ولی دلیلی که استفاده از اون رو ادامه میدهم و سختی هاش رو هم تحمل میکنم آزاد بودن لینوکس و برنامه های آزاده. آزادی که لینوکس به انسان میده بسیار شیرینه. حاضر نیستم آون رو با هیچ چیز دیگه ای عوض کنم. لینوکس با توجه به ویژگی های یونیکس تهیه شده است و بیشتر خصوصیات خوب اون از جمله پایداری و امنیت بالا را داره.
* platoali : از نظر فنی سیستم های یونیکسی بسیار انعطاف پذیرتر از سیستم های ویندوزی هستند. مسلما محیط یونیکس در محیط متنی بسیار قوی تر از سایر رقبا هستند. هیچ کس نمی تواند که بگوید در ویرایش کردن متن vim و emacs رقیبی دارند. همچنین ابزار هایی مانند sed و awk هم در بسیاری از موارد جایگزینی ندارند.

* Mehdi : من فکر میکنم هیچ کس هیچ شک و ابهامی در مورد استفاده از لینوکس روی سرورش نداشته باشه. واقعا نمیشه Qmail یا Exim یا Postfix رو با Exchange یا MDaemon مقایسه کرد… نمیشه Apache و IIS رو، نمیشه djbdns یا BindDNS رو با Microsoft DNS و نمیشه Squid رو با ISA و اصلا نمیشه هیچ کدوم از سرویس دهنده‌های لینوکسی رو از نظر امنیت، قدرت، پایداری، امکانات و خیلی چیزهای دیگه با سرویس دهنده‌های ویندوزی مقایسه کرد. نمیدونم چه حسی بهتون دست میده وقتی بدونید که همین لینوکس رو میتونید روی ماشین Z شرکت IBM نصب و استفاده کنید. یا ماشین Sparc SUN یا انواع و اقسام ماشینهای بزرگ و کوچیک دیگه! از Mainframe های بسیار بزرگ گرفته تا Playstation ها و تا گوشی‌های موبایل و اصلا هر چیزی که نیاز به سیستم عامل داشته باشه…. و باز هم نمیدونم چه حسی بهتون دست میده وقتی که خدای MS SQL یا Net. یا … شدید و حالا مجبورید سرورتون رو ارتقا بدید و تولید کنندگان اون سرور و ماشین به شما میگن که روی این ماشین ویندوز نصب نمیشه و مایکروسافت هم به شما میگه که محصول من فقط رو ویندوز نصب میشه! اون وقت روزی چند هزاربار به خودتون لعن و نفرین خواهید کرد که ای کاش به جای ASP سراغ مثلا PHP رفته بودید و به جای MS SQL با MySQL یا PostgreSQL کار کرده بودید… لطفا شک نکنید که بستر پایدار و امن PHP یا JSP یا MySQL لینوکس است نه ویندوز…. و باز هم نمیدونم چه حسی بهتون دست میده وقتی که بعد از یه کنفرانس تو شهر مونیخ و ارائه یه پرزنت با Microsoft PowerPoint پلیس تا میفهمه ایرونی هستید از شما لایسنس این نرم‌افزارها رو میخواد… راجع به برنامه نویسی هم بحث خیلی مفصله! بازم نمیدونم چه حسی بهتون دست میده وقتی بتونید به جای اختراع دوباره و n باره چرخ فرمولش رو ببینید و توسعش بدید و در اختیار بقیه قرار بدید تا اونها هم توسعش بدن و این چرخه دائم در گردش باشه…. در مورد میزکار که ظاهرا شاید بحث اصلی دوستان باشه، بد نیست بدونید که اصلا شکل‌گیری اوبونتو برای رفع چیزی که آقای شاتلورث بهش میگه باگ شماره ۱ هست.
* Afshin_Zavar : به قول اینپرایز، لزوما همه 90% کاربران جهان که از ویندوز استفاده میکنن، حرفه ای نیستن. بلکه میتونه یه صاحب رستوران؛ صاحب آژانس تلفنی و یا حتی یه مهندس عمران برای کار با اتوکد باشه… اصطلاحات و دستورات نسبتا دشوار لینوکس و تعداد توزیع های اون میتونه برای کاربران آماتور، گیج کننده باشه. تصور کن برای کسی که اولین باره کامپیوتر رو میخره و با هزار ذوق اونرو روشن میکنه… بگی اوبونتو فلان بسته رو نداره، برو توی کنسول و این دستور رو تایپ کن…. اما کافیه همین کاربر چند بار ویندوزش خراب بشه و تمام تنظیمات شخصیش بپره؛ و بعد ببینه که مزیت پارتیشن home/ در مقایسه با ویندوز چیه. کافیه بخواد ویستا رو نصب کنه، باید سیستمش رو ارتقا بده و کلی قطعات گرون قیمت بگیره و بعد بشینه درایورهای جدید رو از ایننترنت دانلود کنه و تازه با انواع باگهای ویستا مواجه بشه… اما همه اینکارها رو اوبونتو با همون سخت افزار قبلی انجام میده و باگها رو هم نداره !

مزایای کلی

* Mehdi :

۱. نصب آسان و بدون دردسر است. نصب اوبونتو خیلی ساده است، هم نصاب گرافیکی داره و هم خط فرمانی ولی در زمان نصب سوالات زیادی ازتون نمیپرسه! در ۶ مرحله چند تا سوال در مورد زبان و موقعیت جغرافیای و نام کاربری و نوع پارتیشن بندی رو می‌پرسه و خیلی سریع و راحت نصب میشه و بعد از نصب همه سیستم عاملهای از قبل نصب شده رو تو منوی گراب بهتون میده.

۲. محیط زیبا، ساده و کاربر پسند. نسخه‌های مختلف خانواده اوبونتو میزکارهای مختلفی دارن که همشون در عین سادگی بسیار زیبا و کاربر پسند هستند. درسته که شبیه ویندوز نیستن ولی شما به هرچیزی که نیاز داشته باشید میتونید سریع و راحت پیدا کنید.

۳. اوبونتو بر اساس دبیان است. خوب بی تعارف دبیان بزرگترین عضو خانواده لینوکس است. اوبونتو ساختار مدیریت بسته‌ها و پایداری خود را از دبیان به ارث برده است. به قول اوبونتویی ها، دبیان صخره‌ای است که اوبونتو بر اساس آن بنا نهاده شده است.

۴. اوبونتو برای همیشه رایگان و آزاد خواهد بود. توسعه دهندگان اوبونتو درواقع یک گروه از توسعه دهندگان قدیمی دبیان هستند و بنابراین به خوبی با مفاهیم نرم‌افزارهای آزاد آشنا هستند. ضمنا اوبونتو هیچ گاه نسخه هایی تحت عنوان Enterprise یا Professional که کاربر برای دریافتشون مجبور به پرداخت وجه باشه نخواهد داشت!
ubuntu - اوبونتو

۵. ارسال رایگان به سراسر دنیا. هر جای دنیا که باشید اگر پست دو رو برتون باشه میتونید اوبونتو رو سفارش بدید و یک نسخه اصلی از اویونتو داشته باشید.

۶. اوبونتو انتشارهای منظم داره. بر خلاف دبیان، اوبونتو انتشارهای منظم ۶ ماهه داره و هر انتشار ۱۸ ماه پشتیبانی رایگان داره. البته نسخه ۶.۰۶ برای میزکار ۳ سال و برای سرور ۵ سال پشتیبانی داره (یعنی یه جورایی Enterprise دیگه)

۷. اوبونتو به وسیله شرکتهای تجاری که هیچ آشنایی با مفاهیم نرم‌افزارهای آزاد ندارن اداره نمیشه! لابد داستان قرارداد کاری Novell و Microsoft رو شنیدید و اینکه بنیاد نرم‌افزار آزاد در حال بررسی این قرارداده و ممکنه Novell از فروش لینوکس منع بشه.

۸. اوبونتو خیلی خوب انواع سخت افزارها رو بدون دردسر میشناسه و توزیع مناسبی برای Laptop ها است.

۹. اوبونتو یه اجتماع خیلی خیلی بزرگ از کاربرا داره! یک نمونش همین اجتماع کاربران ایرانی هست که انواع پشتیبانی و خدمات رو در اختیار کاربران تازه کار قرار میدن! این اجتماع بزرگ کمکهای زیادی به توسعه اوبونتو میکنن که فکر نمیکنم اینجا مجال صحبت در موردش نباشه…

۱۰. منابع و مستندات بسیار کامل اینترنتی. به فارسی مقالات و راهنماهای خیلی کاملی برای اوبونتو آماده شده. شما طیف وسیعی ار مستندات و راهنماها رو هم میتونید به انگلیسی در مورد اوبونتو پیدا کنید.

۱۱. نصب بسیار آسان بسته‌های نرم افزاری. مخازن رسمی اوبونتو چیزی حدود ۴ تا DVD یعنی حدود ۱۶ گیگ بسته نرم افزاری دارند. خیلی بیش ار این هم توسط علاقه‌مندان در سراسر دنیا ایجاد شده و به صورت غیر رسمی کار میکنه! یعنی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد هر چی که بخواهید میتونید پیدا کنید. بسته‌های deb که اوبونتو از اونها استفاده میکنه هوشمندتر از rpm ها هستند و شما سردرد و عذاب های dependency های rpm رو نخواهید داشت. با چند کلیک ساده میتونید هر بسته نرم افزاری رو نصب کنید.

برای یکبار هم که شده بریل را ببینید تا زیبایی ظاهری ویستا را فراموش کنید. کامپیوتر خود را درک کنید. اوبونتو کار شوید.

موفق باشید

منابع
• ویکی فارسی اوبونتو
• مطلب چرا اوبونتو کار می کنیم؟ در انجمن های فارسی اوبونتو

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/8/3:: 3:27 عصر     |     () نظر


پوما - چیتا - جگوار - پنتر - تایگر و بزودی هم لئوپارد ( در عکس بالا نیست )

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محمد مهدی 86/7/26:: 5:24 عصر     |     () نظر